وبلاگ دوم : راهنمای مذهبی

1rahnema .blog .ir

ایتا:

آفتابگردان

@aaftabgardan

خانواده بهشتی

@khanevade_beheshti313

تصاویر غیر اخلاقی

مشاهده تصاویر و فیلم‌های غیراخلاقی در صورتی که موجب تحریک شده و شهوت‌انگیز باشند، طبق نظر همه فقها و علمای دینی حرام است، اما اگر این کار به دستور پزشک انجام شود چه حکمی دارد؟ آیا می‌توان این فیلم‌ها را به قصد یادگیری اعمال زفاف نگاه کرد؟ اگر دیدن فیلم‌های مبتذل هیچ اثر سوئی بر فرد نداشته باشد چطور؟ دیدن فیلم‌هایی با تصاویر زنان و مردان عریان یا نیمه عریان همراه با همسر مجاز است یا خیر؟ این‌ها پاره‌ای از سؤالاتی هستند که ممکن است در خصوص حکم شرعی تماشای فیلم‌های غیراخلاقی برای بسیاری از افراد ایجاد شود و ما در این گزارش بر اساس احکام و استفتائات مراجع عظام تقلید به آنها پاسخ می‌دهیم.


آیت‌الله خامنه ای

سؤال : نگاه‌کردن به تصویر زن نامحرم و بدون پوشش چه حکمی دارد؟ نگاه‌کردن به‌صورت زن در تلویزیون چه حکمی دارد؟ آیا بین زن مسلمان و غیرمسلمان و بین پخش آن به‌طور مستقیم و یا غیر مستقیم تفاوتی وجود دارد؟
جواب: نگاه‌کردن به تصویر زن نامحرم، حکم نگاه‌کردن به خود زن نامحرم را ندارد، بنا بر این اگر نگاه از روى لذّت نبوده و خوف افتادن به گناه نباشد و تصویر هم متعلّق به زن مسلمانى که بیننده آن را مى‌ شناسد نباشد، اشکال ندارد و بنا بر احتیاط واجب نباید به تصویر زن نامحرم که به‌طور مستقیم از تلویزیون پخش مى‌شود، نگاه کرد ولى در پخش غیرمستقیم تلویزیونى اگر ریبه و خوف افتادن به گناه نباشد، نگاه‌کردن اشکال ندارد.
سؤال : آیا دیدن تصاویر زنان برهنه و نیمه برهنه در فیلمهای سینمایی و غیر آن، در صورتی که آنان را نشناسیم، جایز است؟
جواب: نگاه ‌کردن به فیلم‌ها و تصاویر، حکم نگاه‌ کردن به اجنبى را ندارد و در صورتى که از روى شهوت و ریبه نباشد و مفسده‌اى هم بر آن مترتب نشود، شرعاً اشکال ندارد ولى با توجه به اینکه دیدن تصویر برهنه‌اى که شهوت برانگیز است، غالباً از روى شهوت بوده و به همین دلیل مقدمه ارتکاب گناه مى ‌باشد، بنا بر این دیدن آنها حرام است.
سؤال : بعضی از جوانان به تصاویر مستهجن نگاه می‌ کنند و برای کار خود توجیهات ساختگی ارائه می‌دهند، حکم آن چیست؟ و اگر دیدن این تصاویر مقداری از شهوت انسان را تسکین دهد و در جلوگیری از ارتکاب حرام مؤثر باشد، چه حکمی دارد؟
جواب: اگر نگاه‌کردن به آن تصاویر به قصد ریبه باشد و یا انسان بداند که منجر به تحریک شهوت او مى‌ شود و یا خوف ارتکاب گناه و مفسده باشد، در اینصورت نگاه‌کردن به آنها حرام است و این که به خاطر آن انسان به حرام دیگرى نمى ‌افتد، مجوّز ارتکاب فعلى که شرعاً حرام است، نمى ‌باشد.
سؤال : آیا دیدن فیلمهای شهوت‌ان گیز برای فرد متأهل جایز است؟
جواب: اگر دیدن آنها به قصد تحریک شهوت باشد و یا موجب تحریک آن شود، جایز نیست.
سؤال : دیدن فیلمهایی که راه صحیح نزدیکی با زن باردار را آموزش می دهند، برای مردان متأهل، با توجه به اینکه باعث به حرام افتادن آنان نمیشود، چه حکمی دارد؟
جواب: دیدن این فیلم‌ها که همیشه بانگاه شهوت برانگیز همراه است، جایز نیست.
سؤال : دیدن فیلمهای ویدئویی که گاهی تصاویر منحرف کننده‌ای دارند، به قصد نظارت و حذف بخش‌های فاسد آنها برای ارائه به دیگران چه حکمی دارد؟
جواب: دیدن این فیلمها اگر به منظور اصلاح فیلم و حذف تصاویر فاسد و گمراه ‌کننده آنها باشد اشکال ندارد بشرط اینکه کسى که اقدام به این کار مى‌کند مصون از افتادن به حرام باشد.
سؤال : آیا برای زن و شوهر دیدن فیلمهای ویدئویی جنسی در خانه، جایز است؟ آیا برای فرد مبتلا به قطع نخاع، دیدن این فیلم‌ها به قصد تحریک شهوت و تمکن از نزدیکی با همسرش، جایز است؟
جواب: برانگیختن شهوت توسط فیلمهاى ویدئویى جنسى جایز نیست.

منبع مقاله : باشگاه خبرنگاران

چرا انقلاب کردیم؟ آیا اگر انقلاب نمی شد الان وضع بهتری داشتیم؟!

ادامه نوشته

سخن و عمل رهبری در مقابله با ویروس کرونا

 

🎥 #امروز امام خامنه ای:
از شب پنجشنبه در قم خبر ویروس اعلام شد و از سحر پنجشنبه گفتند: مبادا تو صف انتخابات بروید

خداوند میخواهد شما را پیروز کند
✅تشکر از مردم قم

 

نکته؛ در حالی که همه دروس حوزوی،دانشگاهی و مدارس تعطیل هستند امروز درس خارج حضرت آقا برقرار بود و به سخنرانی پرداختند.
بر همه واضح است که حفظ جان مردم برای امام خامنه ای از هر چیز برای ایشان مهمتر است . 

سوال ؛ چرا درس را تعطیل نکردند؟

حقیقت اینست این ویروس بیشتر از آنکه خطر ساز باشد خوراک تبلیغاتی دشمنان و برخی ساده لوحان داخلی شده است و مردم را در وحشت فرو برده اند . بارها و بارها مسئولین وزارت بهداشت گفته اند این ویروس برای سلامت همه مضر نیست و فقط افراد خاصی را با مشکل مواجه میکند .اما رسانه ها گوششان بدهکار این سخنان نیست و مدام بر وحشت افزایی اصرار دارند.
این #درس_خارج مقابله با #جنگ_روانی است که جامعه را بلعیده است .

مقابله با جنگ شناختی

ادامه نوشته

خطرات جنگ شناختی

 

آیا افرادی را دیده اید تا چند ماه قبل به اعتقادات خود به شدت پایبند بوده اند و اکنون اعتقادات خود را خرافات تلقی می کنند؟
یا با افرادی مواجه شده اید به رهبری جامعه خود عشق می ورزیدند ولی حالا با دید بدبینانه از وی سخن می گویند؟
در یک کلام این افراد مورد اصابت گلوله دشمن در جنگ شناختی قرار گرفته اند بدون اینکه جراحتی در بدن خود احساس کنند.
 

در گذشته دشمن روی جنگ روانی متمرکز بود و اکنون با گسترده شدن فعالیت مردم در شبکه‌های اجتماعی و افزایش دسترسی به اطلاعات، بُعد عمیق‌تری از جنگ به اجرا در آمده است که دارای ویژگی‌ها و تاکتیک‌های ذیل است:


1ـ در جنگ شناختی (Cognitive warfare) اعتقادات، نگرش‌ها و رفتار  نخبگان و عامه جامعه هدف قرار می‌گیرد. به عبارت دقیق‌تر، در جنگ‌ شناختی مدیریت ادراک صورت می‌گیرد  که ترکیبی از طرح‌ریزی، عملیات امنیتی، پوشش و فریب و عملیات روانی است و به تغییر و دستکاری شناخت جامعه نسبت به نظام سیاسی منجر می‌شود.


2ـ از بین بردن سرمایه‌های اجتماعی و معنوی نظام که سال‌ها با نظام همراه و همدل بوده‌اند، یکی از ویژگی‌های این جنگ است؛ برای این منظور دشمن با مستندسازی‌های پیچیده و حیله‌های رسانه‌ای زیرساخت‌های فکری و مذهبی نظام را زیر سؤال برده و اعتقادات گذشته مخاطبان را با تردید روبه‌رو می‌کند.


3ـ پیروزی در جنگ شناختی سبب می‌شود دشمن در کوتاه‌مدت توانایی اثرگذاری بر رفتارهای جامعه را به دست آورد و رفتارهای آنان را در امور سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و حتی دیپلماتیک به سمت مورد نظر خود سوق دهد.


4ـ تغییر باورهای نظام اسلامی یکی از کارویژه‌های اصلی جنگ ادراک است که در آن باور به اسلام، باور به کارآمدی نظام اسلامی و باور به امکان تداوم نظام اسلامی هدف قرار می‌گیرد و حتی با روش‌های پیچیده درصدد بر می‌آید دوستان انقلاب را نسبت به آینده ناامید و مأیوس کند!
حمله به منبع ادراک به کمک اسلحه اطلاعات اساس جنگ شناختی را تشکیل می‌دهد و راهکار مقابله با آن نیز دفاع از منبع ادراک با کمک اسلحه اطلاعات است؛ در چنین وضعیتی، سانسور و سکوت نمی‌تواند به حل مسائل و مشکلات کمک کند؛ بلکه اصل متقاعدسازی و اقناع مخاطبان را باید در دستور کار قرار دهیم. اکنون یک بار دیگر سخنان مدافعان برجام، سینه‌چاکان CFT و حامیان مذاکره موشکی را به منزله بهره‌های جنگ شناختی مطالعه کرده و تأمل کنید چگونه مردم را علیه منافع خودشان بسیج کردند!

سید حسین خمینی

سید حسین خمینی نوه روح الله خمینی و تنها فرزند ذکور مصطفی خمینی.

 

مصاحبه با رادیو یاران
ولایت فقیه یک بدعت است ما با آن مخالفیم مثل اکثریت مردم ایران، قرار نبود که آیت‌الله خمینی ولایت فقیه بیاورد. او وعده دمکراسی و آزادی و عدالت را داده بود. وقتی انقلاب رخ داد،‌ ولایت فقیه اساساً جزء ثوابت و مبانی انقلاب نبود. به طور کلی اکثریت علما مثل مرحوم آیت‌الله العظمی خوئی با ولایت فقیه به شکل امروزی‌اش مخالف بودند.
انقلاب فرزندان راستین خود را بلعید و از مسیر خود منحرفش کردند. انقلاب از ‌آزادی می‌گفت و از مردمسالاری، اما به سرکوبی فرزندان برجسته‌اش کشیده شد. با طالقانی چنان کردند که روی از همگان برای مدتی پنهان کرد. بسیاری از انقلابی‌ها به قتل رسیدند و جمعی به صف مخالفان پیوستند. یا چون بنی‌صدر به تبعیدگاه اجباری رفتند یا چون بهشتی در شرایطی مبهم به قتل رسیدند و یا هم چون منتظری خانه نشین شدند. انقلاب اما در زندگی مردم تأثیر بسیار داشت امروز دیگر کسی استبداد را قبول نمی‌کند. امروز جامعه ما قابلیت داشتن آزادی و دمکراسی را دارد.

مصاحبه با روزنامه ان آر سی هندلزبلاد هلند
علیرغم ناامنی در عراق و خطراتی که از جانب ماموران مخفی جمهوری اسلامی برایم وجود دارد اکنون فضای باز و آزاد در عراق به من امکان می دهد قفل سر بسته دهانم را باز کنم و آنچه را رهبران ایران به نام مذهب و خدا بر سر مردم ایران می آورند را افشا سازم.بدانید دیکتاتورهای مذهبی قادر نخواهند بود مانع من شوند.مهمترین خواسته من جدایی دین از حکومت است چرا که تا زمان امام دوازدهم هیچکس نمی تواند به نام خدا و اسلام حکومت را به دست بگیرد.
مصاحبه با العربیه
رهبر کنونی ایران به هیچ وجه از شئون و رهبری پدر بزرگم برخوردار نیست.من کتابفروشی دور حرم حضرت علی را به تدریس در قم ترجیح میدهم.
اینها به زور و با اعمال خشونت و وحشی‌گری زنان را به حجاب داشتن وامی‌دارند. رنگ چادرها و روسری‌ها همه تیره است. چرا نباید زنان و دختران ما در انتخاب پوشش خود آزاد باشند. امروز حکومت زنان را به بدترین شکل در حجاب کرده است قلب آدم می‌گیرد وقتی این همه سیاه‌پوش را می‌بیند. من به شکل طبیعی طرفدار حجاب اختیاری هستم اما معتقدم زنان باید آزاد باشند تا پوشش خود را برگزینند. آنکه می‌خواهد بی‌حجاب بیرون آید باید آزاد باشد و عقیده‌اش مورد احترام جامعه باشد.
مثلى است فارسى که مى گوید خانه از پاى بست ویران است، خواجه در فکر نقش ایوان است. اظهارات کروبى مصداق این مثل است.
لازم است در کشور احزاب آزاد چپ و راست و ملى گرا فعال باشند و دین را از سیاست جدا کنند. راه حل در این است که انتخاباتى آزاد و سالم با شرکت همه ى اقشار مردم برگزار گردد و مجلسى قانونگذار تشکیل شود و به تدوین قانونى اساسى که برمبناى دیدگاه صحیح اسلامى تصحیح شده باشد، بپردازد.

 

منبع: ویکی گفتار

لایک

حواسمون به لایک و شیرها باشه
چی می گذره تو لاین و وایبر و ویچت و واتساپ و فیس بوک و اینستا؟؟؟؟؟

 


1.دشمن میشینه برنامه ریزی می کنه حتی برای یه تکیه کلام یا یه ناهنجاری کوچیک
بعضی از ماها تو خواب غفلت هستیم

2.اونا حتی برا جوک ها هم اتاق فکر دارند
روانشناس ، متخصص جنسیت ، مردم شناس و جامعه شناس ، استاد ادبیات و ....
میشینن یه جوک درست می کنند هم خنده دار باشه و هم اعتقادات جوونا رو سست کنه

3.مشخصه تو این جوک ها به بعضی از شخصیت ها عمدا داره اهانت میشه و کار از اهانت هم گذشته

شخصیت هایی مثل لقمان حکیم، حضرت موسی(ع)، حضرت پیامبر(ص)

امام خمینی(ره)، امام خامنه ای، ایت الله مکارم و ایت الله جنتی

دکتر شریعتی

انقلاب 57 ، جنگ ، دفاع مقدس و خیلی چیزای دیگه

خواب نباشیم

ابزار دشمن نشیم

اعتقاداتمون رو سفت بچسبیم

(خنده خوبه ولی گاهی به قیمت از دست دادن دین و اعتقادمون تموم میشه

تصاویر و فیلم‌های غیراخلاقی

ادامه نوشته

زندگی

زندگی همین دویدن است

 

دختر خانم های جوان بخوانند …

۱ چت خطرناک است و معمولا موجب ساخته شدن علاقه های وَهمی و غیر واقعی و عاشقی های خیالی! می شود و زمینه‌ی مساعد برای رفتارهای پرخطر است و دام شیادان و …

۲ به علاقمندی پسرهای زیر ۲۰ سال اعتماد نکنید.

۳ هر علاقمندی ای باید با انجام خواستگاری رسمی از سوی پسر و خانواده اش چک و تایید شود. یعنی علاقه‌ی بدون خواستگاری فوری و رسمی، تقلبی است و می تواند بهانه ای برای ارتباط و ارضای نیاز بدون مسئولیت و…باشد! یک علاقه مندی واقعی باید فورا با خواستگاری رسمی خانواده پسر در پروسه ازدواج قرار گیرد و این خود محک خوبی برای تشخیص است.

خواستگاری به آمدن پسر و خانواده اش با رسمیت و بیان واضح خواستگاری و اعلام برنامه هایشان و… می گویند، نه به گوشه و کنایه یک پسر بی کار! و بی برنامه!!

۴ خطاهای راهبردی یا استراتژیک یک دختر خانم را می توان در مواردی مثلعاشقی یک طرفه، توهم عاشقی ، دوستی با نامحرم و روابط گناه آلود؛ (در هر حدی!؛ همین که عدم رضایت خدا در رابطه ای باشد برای سیاهی و بی برکتی آن رابطه کافیست) ، انتخاب نادرست همسر ، جوگیر شدن ، عدم استفاده از مشاوره با خبره و خردمند ، بی توجهی به نقش اساسی خانواده اصلی در ازدواج و تشکیل خانواده جدید ،عدم آگاهی از هویت جنسیتی ، سستی در فراگیری مهارتهای لازم برای انتخاب همسر و مهارت های زندگی مشترک موفق و … دانست.

۵ از گناه باید ترسید و هرکس باید خودش را موعظه کند (کُن واعظا لِنفسِک) خود را بترساند.

گناه؛ (هر گناهی) انتها ندارد، تمامی ندارد، سیر شدن و سیراب شدن نداره؛ روابط با نامحرم بجز ازدواج ، بی تردید خطرناک است!

اما اگر خدای ناکرده مرتکب خطایی شدیم، در اینباره با کسی سخن نگو! مبادا اشاعه ی فحشا شود و مبادا ابلیس آدم رویـی با نفس آلوده اش این مقدار ترس و توجه را هم از تو بگیرد و شتاب تو را به سوی خشم الهی زیاد کند. نعوذبالله

گناه مثل آب شور دریا فقط میکُـشد! و سیراب نمی کند.

۶ اگر روابط خارج از ضوابطی داشتیم، یکدفعه و با قاطعیت تمامش کن و هر چه یادگاری و … دارد مرجوع کن یا بریز دور و با هرکسی درد دل نکن! اگر کسی از بین دوستان یا اساتیدت عاقل و متدین -یعنی در حد رعایت حلال و حرام و محرم و نامحرم – و راز دار بود با او مشورت کن. توبه اولین گام است. “اگر کنج خانه ات توبه کنی، پاک تر می شوی تا در وسط شهر به دست علی تازیانه بخوری” این نظر امیرالمومنین علی علیه السلام است. پس تردید نکن.

قطع ارتباط نیازی به موافقت و توافق با طرف مقابل ندارد و نباید احساس مسولیتی نسبت به او داشته باشید. یک طرفه و جدی رابطه را قطع کنید!

۷ با این افراد اصلا ازدواج نکنید:

۱ معتاد (مگر ترک انگیزه ای کند و دیگر معتاد به حساب نیاید) و شارب خمر (شراب خوار)

۲ بیمار روانی (بیماری که ارتباطش را با واقعیت از دست داده و تا کاملا درمان نشده)

۳ بی دین و لا مذهب (رعایت این توصیه برای تمام افراد بشر با هر دین و مذهبی مفید است)

۴ بد اخلاق ، تند خو (کسی که اخلاقش قابل پیش بینی نیست)

۵ مادی و بخیل

۶ مجرم خو ، تبهکار و خلاف کار

۷ دوست باز افراطی (و مطلقا بی تمایل نسبت به خانواده)

۸ بی کاره و علاف

۹ زن زیبا از خانواده فاسد

۱۰ بچه ننه (وابستگی شدید به مادر و خانواده)

۸ یکی از مهمترین علل شایع مشکلات دختر خانم ها پایین بودن عزت نفس واحساس ارزشمندی آنهاست! عاشقی یک طرفه شاید ناشی از پایین بودن عزت نفسهم باشد. خودت را بهتر بشناس و به توانایی ها و استعدادهایت بیشتر توجه کن…

۹ تا پسری از شما صریح و روشن ، محترمانه و جدی -نه سرِکاری- خواستگاری نکرده او را جدی نگیرید و در موردش فکر و بررسی نکنید ؛ چون موجب ایجاد زمینه هایعلاقه های وهمی و عشق های یک طرفه و در نهایت شاید زمینه ی رابطه نامشروعباشد (چون اغلب پسرها این رفتار دختر را صحیح ارزیابی نمی کنند و او را عفیف نمی پندارند. پس متاسفانه به نیت گناه … یعنی تو با اشتباه استراتژیک خودت یک جوان پاک را به گناه انداختی و شاید زمینه خطاهای بعدی او را فراهم کردی).

۱۰ عشق های یک طرفه و علاقه های وهمی مهمترین عامل تخریب فرصت های ازدواج یک دختر خانم است. اختیار با شماست. دخترها مراقب کاهش تدریجی شانس ازدواج باشند. عشق برای شما نباید فقط یک سرگرمی باشد ؛ بلکه باید بسیار مهمتر باشد چون مقدمه زندگی مشترک و ازدواج است و ازدواج بازی نیست !

هاشمی رفسنجانی از خط رهبری منحرف شده است!

آیت الله طباطبایی نژاد (عضو مجلس خبرگان رهبری) در گفتگو با فتن:
ادامه نوشته

شعر درباره آیت الله خامنه ای

گر چه من سرباز هیچ و ساده ام

سر خوشم مهدی (عج) بود فرمانده ام

گر چه مهدی (عج) بود غایب ولی

سر خوشم بر نایبش سید علی

 

.

.

.

 

مردم همیشه نور خدا منجلی شود

در سینه ای که مملو مهر ولی شود

من افتخار می کنم، آری خدا کند

جانم فدای حضرت سید علی شود

 

 

 

.

.

.

 

گفتند که عاشقی و دیوانه نه ای

در باب خیال و خم ابروی که ای

گفتند بگو به قصد غربت گفتم

سید علی حسینی خامنه ای

 

 

.

.

.

ما همان نسل جوانیم که ثابت کردیم
در ره عشق جگردارتر از صد مردیم
هر زمان بوی خمینی به سر افتد مارا
دور سید علی خامنه ای می گردیم

 

 

.

.

.

 

دل گفت اگر غنچه ی پرپر گـــردم

در جاری خون خود شناور گـــردم

والله که اسم اعظم حق باشــــد

نامردم  اگر جدا ز  رهبــــر  گردم

 

 

 

.

.

.

 

ماعکس تو رابه کوی و میدان زده ایم

تصویر تو را به پرده جان زده ایم

در صفحه قاموس لغت بعد از تو

بر معنی عشق خط بطلان زده ایم

 

 

.

.

.

 

 

على جان ما کفن پوشان بتازیم

اگر فرمان دهى ما سر ببازیم

بده حکم جهادم تا ببینى

چگونه محشرى کبرى بسازیم؟

 

 

 

.

.

.

 

می فروشی گفت کالایم می است

رونق بازار من ساز و نی است

من خمینی دوست میدارم که او

هم خم است وهم می است ونی است

سروده ی مقام معظم رهبری(مدظله العالی)

 

 

.

.

.

 

رهبرم تاج سرم دلم ز غربتت شکست

نبینم روزی بیاد که غم رو قلب تو نشست

تو فقط به یک نگاه به بسیجی اشاره کن

بعد بیا با شور و عشق خشم اونو نظاره کن

 

 

.

.

.

 

 

جان خود در ره اولاد علی می بازیم

همچو مالک به عدوّان ِعلی می تازیم

ای که گویی که خلایق ز ِولی خسته شدند

کوری چشم تو  بر سیّدعلی می نازیم

 

 

.

.

.

 

هر دشمنی که به تو چپ نگاه کند خار میکنم
پوزش به خاک کشم، زندگی اش تار و مار میکنم
سیّدعلی مخور غم یار، ببین از برای تو
عمّارم و به منصب خود افتخار میکنم

 

.

.

.

سرود و شعر و اشعارم امام خامنه ای است

گل همیشه بهارم امام خامنه ای است

پس از خدا و رسول وائمه اطهار(ع)

تمام دار و ندارم امام خامنه ای است

 

 

.

.

.

 

گر حنجره های سابقون خاموش است

خون جگر بسیجیان در جوش است

تا هست بسیج و امام خامنه ای

ای پیر جماران علمت بر دوش است

 

 

.

.

.

 

شکر لله شیعه ای نامی شدیم
اهل جمهوری اسلامی شدیم
از خمینی درس عشق آموختیم
در تنور جنگ و جبهه سوختیم
بیعتـی کـردیم بـا سیـد علی
راه حـق در قول و فعلش منـجلی

 

.

.

.

 

 

ما عاشق کیش کربلایی هستیم

دلبسته آن روح خدایی هستیم

در فکر خطای خود بمیر ای دشمن

چون هنوز هم همه ولایی هستیم

 

 

.

.

.

 

گفتند که عاشقی و آرام نهی

در باغ خیال خم ابروی که ای

گفتند بگو به قصد قربت گفتم

سید علی الحسینی الخامنه ای

 

 

.

.

.

تصویر خدا عکس گل آمنه است

بر کوه دلم نام علی قایمه است

احمد بودش یار و علی یاور او

هر کس که محب علی خامنه است

فضاهای مجازی و تقویت فردگرایی / زمینه مناسب برای ایجاد سوءظن،بی‌اعتمادی و عدم‌صداقت

تغییرسبک زندگی و گذر ازخانواده سنتی اسلامی به خانواده افسار گسیخته مهمترین آسیب شبکه‌های اجتماعی

شهلا شاکردرگاه مدرس دانشگاه بوشهردر گفتگو با خبرنگار استادنیوز در خصوص نقش کلیدی شبکه های اجتماعی در طلاق اظهار داشت: استفاده از شبکه‌های اجتماعی علیرغم جذابیت و قابلیت‌هایی که دارد ، معضلات پیچیده و زنجیره‌واری را در خانواده‌ها به‌وجود آورده است، که یکی از این معضلات ایجاد حریم خصوصی برای کاربر است. وقتی این حریم‌های خصوصی گسترش پیدا می‌کند ، شخص احساس می کند همسرش در دنیای مجازی روابطی دارد که از اومخفی است ، بنیان اعتماد و صداقت ( دو فاکتور مهم در انسجام رابطه همسر) سست میشود.
 
وی ادامه داد:  بی‌اعتمادی و عدم‌صداقت زمینه مناسبی برای ایجاد سوءظن می‌شود که با تداوم حضور در شبکه‌های اجتماعی به تدریج این سوءظن‌ها در شکل قضاوت‌ها در رفتار همسر نمودار می‌شود. حاصل این وضع اضطراب ، افسردگی و نارضایتی از وضعی است که گرچه زاییده دنیای مجازی است، ولی آثار و پیامدهای  واقعی و عینی پیدا کرده لذا آنچه ضامن بقا ، تداوم ،عشق آفرینی  و درنهایت انسجام خانواده است  از بین می‌رود.
 
شاکردرگاه درباره رابطه بین شبکه‌ها‌ی اجتماعی و تنها‌تر شدن آدم ها گفت: انسان موجودی اجتماعی است . نیاز به حضور در بین اعضا خانواده ، گروه همسالان و معاشرت با دیگران امری بدیهی و بی نیاز از اثبات است. حضور در شبکه‌های اجتماعی نیاز در این روابط را با مقبولیت و محبوبیت و دیده شدن همراه می‌سازد. مضافاً براینکه محدودیت‌هایی که در معاشرت‌ها و روابط اجتماعی داشت، برداشته شده یعنی او به‌راحتی می‌تواند با اقشار مختلف ارتباط داشته باشد ، اظهار نظر کند و احساسات خود را ابراز کند و در رابطه با دیگران آزادانه به نقد آراء بپردازد.
 
وی اضافه نمود: در خانواده و جامعه همه این رفتارها تابع قانون و آدابی خاص هستند که محدودیت ایجاد می‌کند . مثلاً قانون احترام به بزرگتر حریمی است که نباید شکسته شود ولی در این شبکه‌ها این حریم‌ها برداشته می‌شود . یا اینکه اشخاص خجالتی به راحتی می‌توانند به ابراز نظر و عقیده بپردازند، لذا خود را موفق و خلاق حس می‌کنند و این شناخت کاذب از خود سبب ترجیح فضای مجازی بر واقعی می‌شود . بدین‌گونه فضاهای مجازی فردگرایی را تقویت می‌کند.
 
عضو شورای پژوهشی حوزه علمیه خواهران بوشهرآسیب های فضای مجازی را این‌گونه توصیف کرد: تغییرسبک زندگی و گذر ازخانواده سنتی اسلامی به خانواده افسار گسیخته مهمترین آسیب محسوب می شود. پاره ای از این آسیب ها :پخش تصاویر و فیلم های خصوصی ؛ ترویج اباحه‌گری و زندگی تجملاتی ؛ توهین و تحقیر افراد و شخصیت‌های تأثیر گذار ( حتی مقدسات) درقالب جوک ، داستان کوتاه ، کلیپ و غیره ، شبهه افکنی در مسائل اعتقادی ، اجتماعی ،سیاسی ،ملی ؛ قبح زدایی از رابطه با نامحرم ؛ خودشیفتگی و خودبرتربینی و القاء حس روشنفکر بودن؛  آزادی های بی حد و حصر در بیان نظرات ؛  استفاده از الفاظ ؛ پذیرش دوستان جدید بدون شناخت شخصیت  او ؛ تفریحات ناسالم ؛ عدم توانایی والدین در نظارت بر کار فرزندان می‌باشند.
وی تفاوت استفاده از فضای مجازی به وسیله کودکان در ایران و کشورهای دیگر  را اینگونه بیان نمود : در ایران اولاً فرهنگ صحیح استفاده از این شبکه‌ها آموزش داده نشده است، ثانیاً در فضاهای مجازی اشخاص تصاویر و کلیپ‌هایی دریافت می‌کنند که از رسانه‌های داخلی امکان پخش آن نیست این درحالی است که در کشورهای دیگر این محدودیت وجود ندارد.
 
مدرس دانشگاه بوشهر در پاسخ به این سئوال که چرا ایران در استفاده از برخی از شبکه‌های مجازی جزء نخستین ها در دنیاست گفت: شاید بتوان دو شاخصه را موثر دانست. یکی این‌که در جامعه ما به دلیل حاکمیت مبانی دینی و اعتقادی محدودیت‌هایی در حریم روابط وجود دارد که با حضور در این شبکه‌ها ، این حریم‌ها برداشته می‌شود و شخص آزادی می‌یابد، دراین آزادی حتی کسانیکه مقید به موازین شرعی هستند به گمان اینکه فضای مجازی غیر از فضای واقعی است باارتباط‌های کلامی و نوشتاری خود را به یکدیگر عرضه می‌کنند.
وی درپایان افزود: یکی دیگر از دلایلی که ایران را جزءنخستین ها در شبکه های اجتماعی میدانند این است که گروههایی در فضاهای مجازی در جهت تضعیف باورهای اعتقادی دینی و ملی ما بصورت هدفمند پیامهایی را در سطح وسیع منتشر می‌کنند ، در تقابل با این گروه کسانی هستند که بی‌تفاوتی در این عرصه را جرم می دانند و حضور درشبکه های اجتماعی با هدف مقابله با این هجمه‌های فرهنگی ضروری می‌دانند.
 


 

 

سوال:  چرا امام حسن مجتبی (ع) کریم اهلبیت می نامند؟

ادامه نوشته

شما حق ندارید به عقاید مردم توهین کنید❗️❗️❗️

ادامه نوشته

نظریه کانت در مورد ارتباط اخلاق و مراسم دینی

ادامه نوشته

چرا داعش بد است؟

ادامه نوشته

ای آزادی خوشحالم که به سرزمین من رسیدی

ادامه نوشته

خدای آلبرت کامو کیست؟

ادامه نوشته

معرفی چند کتاب خوب درباره خانواده

ادامه نوشته

چرا پیامبر خدا آن همه زن داشته؟

ادامه نوشته

شبهه من حسرت ایرانی بودن دارم

ادامه نوشته

شبهه «فرق میان حوری و فاحشه چیست؟»

ادامه نوشته

تحریف های ناجوانمردانه داستان «خاکسپاری حافظ»، علیه دینداری و اخلاق حافظ

ادامه نوشته

«یکی از وحشتناک‌ترین و دلهره آورترین داستان‌های دین»

ادامه نوشته

داستان سربازی که کودک را نجات داد

تخریب دین و خدا در داستان سربازی که کودک را نجات داد

 

عکس زیر،شکوه وجدان و اخلاق انسانی یک سرباز را نشان می دهد اما متنی که در ذیل آن در شبکه های اجتماعی منتشر شده بود، بسیار مشکوک و احتمالا ساختگی است.

east german soldier helping boyاصل متن پخش شده به این قرار است:

اقدام تامل برانگیز یک سرباز آلمانی موجب شد تا ۳۱۷ خیابان از سراسر دنیا به نام او نامگذاری شود.
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، عکس زیر یک سرباز آلمانی را نشان می دهد که برای کودک جا مانده از خانواده اش سیم خاردار دیوار برلین را کنار زد. این سرباز به دلیل خیانت به کشور اعدام شد.
متن زیر نوشته ای در دفتر یادداشت این سرباز است:
«گاهی انسان بودن گناه بزرگیست. اکنون که می دانم بخاطر کمک کردن به کودکی بیگناه که بازیچه جنگ و خشونت شده است فردا قبل از طلوع آفتاب مرا بدستان خداوند می سپارند. می دانم که انسانیت هرگز نمی میرد ولی بدانید که گاهی انسانیت گناه بزرگیست.»
گفتنی است؛ مجسمه این سرباز بزرگ در ۷۰ کشور ساخته شد و ۳۱۷ خیابان در دنیا بنام این انسان بزرگ نامگذاری شد و آن کودک هم بنیانگذار یکی از بزرگترین بنیادهای خیریه در کشور آلمان شد.

تحلیل این متن

با تحقیق کوتاهی که داشتم، این داستان گویا فقط منجر به انتقال آن شخص از واحد مربوطه شده و این دست نوشته ها راجع به سپردن او به خدا و اهمیت انسانیت و … گویا صحت ندارد. لینک زیر را ببینید:
http://www.vintag.es/2014/11/an-east-german-soldier-helping-boy.html

سنّت ساده زیستی

ادامه نوشته

سخنرانی مجلس ختم

ادامه نوشته

عزّت و ذلّت در كربلا

ادامه نوشته